Абітурієнту
Для того, щоб зорієнтуватись у світі професій, і віднайти свою персональну «нішу», варто ознайомитись з кількома класифікаціями – це часто допомагає систематизувати й конкретизувати свої уявлення.
Залежно від предмету праці всі професії поділяються на п'ять типів.
"Людина - природа"
Професії: насіннєзнавець, майстер-тваринник, зоотехнік, агроном, кінолог, лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу тощо.
Серед професій типу "людина - природа" можна виділити професії, предмет праці яких: рослинні організми, тваринні організми, мікроорганізми.
Це професії, пов'язані з сільським господарством, харчовою промисловістю, медициною і науковими дослідженнями (біологія, географія). Певний інтерес до природи (не основний) повинні мати психолог, менеджер з туризму і готельного бізнесу.
Наведений поділ не означає, що праця людини спрямована тільки на згадані вище предмети. Рослинники, наприклад, працюють у колективі, використовують різноманітну техніку, займаються питаннями економічної оцінки своєї праці. Але все таки головний предмет уваги і турбот рослинників - рослини та їх середовище існування. При виборі професії цього типу важливо розібратися, як саме ви ставитеся до природи: як до місця для відпочинку чи як до майстерні, де ви збираєтеся віддавати всі сили виробництву.
Особливість біологічних об'єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі (за своїми внутрішніми законами), нестандартні. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть, розвиваються, а також хворіють, гинуть. Працівникові потрібно не просто дуже багато знати про живі організми, але передбачати можливі зміни у них, які часом незворотні. Від людини вимагається ініціатива та самостійність у вирішенні конкретних трудових завдань, дбайливість і обачність.
"Людина - техніка"
Головний, провідний предмет праці - технічні об'єкти (машини, механізми), матеріали, види енергії.
Професії: прохідник, столяр, технік-металург, інженер-механік, архітектор, електромонтажник, радіомеханік, будівельник, складальник комп'ютерів, спеціаліст з телекомунікацій тощо.
Праця робітників тут спрямована не тільки на техніку, але і на провідний предмет професійної уваги - область технічних об'єктів та їх властивостей.
Серед професій типу "людина - техніка" можна виділити:
· професії із добування, обробки ґрунтів, гірських порід;
· професії з обробки і використання неметалічних промислових матеріалів, виробів, напівфабрикатів;
· професії з виробництва і обробки металу, механічного складання, монтажу машин, приладів;
· професії з ремонту, налаштування, обслуговування технологічних машин, установок, транспортних засобів;
· професії з монтажу, ремонту будівель, споруд, конструкцій;
· професії зі складання, монтажу електрообладнання, приладів, апаратів;
· професії з ремонту, налаштування, обслуговування електрообладнання, приладів, апаратів;
· професії, пов'язані із застосуванням підйомних, транспортних засобів, керування ними;
· професії із переробки продуктів сільського господарства.
При обробці, перетворенні, переміщенні чи оцінці технічних об'єктів від працівника вимагаються точність, визначеність дій. Оскільки технічні об'єкти практично завжди створюються самою людиною, в світі техніки є особливо широкі можливості для новаторства, винахідництва, технічної творчості. Разом з творчим підходом до справи в області техніки від людини вимагається висока виконавча дисципліна.
"Людина - людина"
Головний, провідний предмет праці - люди.
Професії: лікар, учитель, психолог, перукар, екскурсовод, менеджер, керівник художнього колективу тощо.
Серед цього типу професій можна виділити:
· професії, пов'язані з навчанням і вихованням людей, організацією дитячих колективів;
· професії, пов'язані з управлінням виробництвом, керівництвом людьми, колективами;
· професії, пов'язані з побутовим, торговим обслуговуванням;
· професії, пов'язані з інформаційним обслуговуванням;
· професії, пов'язані з інформаційно-художнім обслуговуванням людей та керівництвом художніми колективами;
· професії, пов'язані з медичним обслуговуванням.
Для успішної роботи за професіями цього типу потрібно навчитися встановлювати і підтримувати контакти з людьми, розуміти людей, розбиратися у їхніх особливостях, а також опанувати знання у відповідній області виробництва, науки, мистецтва.
Короткий перелік якостей, які дуже важливі в роботі:
· стійкий гарний настрій у процесі роботи з людьми;
· потреба в спілкуванні;
· здатність розуміти наміри, помисли, настрої людей;
· уміння швидко розбиратися у взаєминах людей;
· уміння знаходити спільну мову з різними людьми.
"Людина - знакові системи"
Головний, провідний предмет праці - умовні знаки, цифри, коди, природні чи штучні мови.
Професії: перекладач, кресляр, інженер, топограф, секретар-друкарка, програміст тощо.
Серед професій типу "людина - знакові системи" є:
· професії, пов'язані з оформленням документів, діловодством, аналізом текстів чи їх перетворенням, перекодуванням;
· професії, предметом праці в яких є числа, кількісні співвідношення;
· професії, пов'язані з обробкою інформації у вигляді системи умовних знаків, схематичних зображень об'єктів.
Щоб успішно працювати за професією, потрібні особливі здібності подумки занурюватися у світ, здавалося б, сухих позначень, відволікатися від власне предметних властивостей довколишнього світу і зосереджуватися на відомостях, які несуть у собі ті чи інші знаки. При обробці інформації у вигляді умовних знаків виникають завдання контролю, перевірки, обліку, обробки відомостей, а також створення нових знаків, знакових систем.
"Людина - художній образ"
Головний, провідний предмет праці - художній образ, способи його створення.
Професії: артист, художник, музикант, дизайнер, різьбяр по каменю, літературний працівник.
Професії типу "людина - художній образ" включають:
· професії, пов'язані з образотворчою діяльністю;
· професії, пов'язані з музичною діяльністю;
· професії, пов'язані з літературно-художньою діяльністю;
· професії, пов'язані з акторсько-сценічною діяльністю.
Одна з особливостей професій типу "людина - художній образ" полягає в тому, що значна частина трудових витрат залишається прихованою від стороннього спостерігача. Більше того, нерідко докладаються спеціальні зусилля для створення ефекту легкості, невимушеності кінцевого результату праці.
За умовами праці виділяють чотири групи професій:
· Праця в умовах звичайного (побутового) мікроклімату (бухгалтер, інженер, програміст, секретар-референт).
· Праця з перебуванням на відкритому повітрі з різкими перепадами температури, вологості (будівельник, пожежник, рільник, агроном).
· Праця у незвичних умовах: під землею, під водою, на висоті, в повітрі, в гарячих цехах, в цехах з неминучою виробничою шкідливістю (льотчик, шахтар, водолаз, апаратник).
· Праця з підвищеною моральною відповідальністю за здоров'я, життя людей, за великі суспільні, матеріальні цінності (вчитель, лікар, інженер з техніки безпеки, аудитор).
Залежно від засобів праці професії також поділяють на чотири групи:
· Професії, пов'язані з використанням ручної праці (столяр, монтажник радіоапаратури, ювелір, музикант, хірург).
· Професії, пов'язані з використанням машин з ручним керуванням (токар, водій, машиніст, оператор зв'язку).
· Професії, пов'язані з використанням напівавтоматів, автоматів, автоматичних ліній, робототехнічних комплексів (сталевар, друкар, апаратник, диспетчер енергосистеми).
· Професії, пов'язані з використанням функціональних засобів, знарядь праці (викладач, актор, диригент, режисер, спортсмен).
Залежно від мети праці можна виділити три класи професій:
· Гностичні: розпізнати, розрізнити, оцінити, перевірити (санітарний лікар, літературний критик, контролер, товарознавець, експерт, слідчий).
· Перетворюючі: обробити, перемістити, організувати, перетворити (водій, живописець, викладач, паркетник, слюсар, кравець).
· Дослідницькі: винайти, вигадати, знайти новий варіант, сконструювати (закрійник, розмітник, селекціонер, художник-оформлювач).
Сучасний світ професій є дуже різноманітним і динамічним, професії постійно видозмінюються, переплітаються, відгалужуються одна від одної і об’єднуються у нове ціле. Тому запропоновані класифікації слід сприймати винятково як орієнтир, який допоможе краще розібратись, який вид діяльності підходить тобі найбільше з огляду на коло інтересів та наявні здібності, а також досвід і отриману професійну підготовку.
Не менш важливим є чітке усвідомлення та розуміння конкретної галузі, сфери діяльності та спеціалізації, у якій ти як фахівець бажаєш працювати. Адже навіть на одному підприємстві та сама спеціальність може набувати різного застосування.
http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/6/index.html
http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/7/index.html